Lichaamsgericht ervaren

Lichaamsgericht ervaren

Een van mijn grootste verlangens van de laatste jaren was om meer aanwezig te zijn, minder afgeleid. Hoewel focussen nog altijd niet mijn sterkste kant is, kan ik wel zeggen dat ik nu bewust aanwezig kan zijn.
Doordat ik kan waarnemen als ik afgeleid geraak, en kan ik ook kiezen. Wat wil ik? Meegaan of terugkeren naar waar ik mee bezig was?

 

De waarde aanwezig zijn, gaat voor mij samen met de waarde verbinding. En vooral verbinding met mijn kinderen heeft de start gegeven aan dit proces naar meer bewust aanwezig zijn.

 

Ik zou het niet meer willen missen en gun iedereen in zijn leven die mogelijkheid om te leren kiezen tussen vermijden of ervaren en daarvoor eerst leren opmerken wat je juist doet. 


Leren in het moment te zijn is een van de kernprocessen van ACT. ACT is een op mindfulness gebaseerde, waardengerichte gedragstherapie. Ik gebruik ACT tools bij alles wat ik doe.

 

Lichaamsgericht ervaren


Ervaren houdt in dat je kiest voor doen, ondanks innerlijke stemmen die je waarschuwen of je tegen willen houden om in actie te schieten. En via die ervaring, via het doen, leer je over jouw reacties/stemmen, kortom jouw zelfbewustzijn groeit.

Psychofysiek werken


Door de kracht en de rust in jezelf te gaan ervaren en je steeds meer open te stellen voor wat je voelt in jouw lijf en dit te delen met anderen, ga je veel blijer in het leven staan.


Je hebt niet langer angst voor jouw angst en gaat jouw uitdaging aan vanuit rust en vertrouwen.


We verruimen jouw comfortzone met uitdagende oefeningen waarbij elke keer stevig staan centraal staat.

Door te voelen, en de kracht van gronden, centreren en focussen te beleven, ga je jouw hart verbinden met jouw hoofd. Je gaat vertrouwen op jouw kracht en rustcentrum en leert je hart open te stellen voor anderen. Je bent ok.



Learn More

Mindfulness


Mindfulness betekent: volledig aanwezig zijn bij wat er nu is. Volledig wil zeggen met je hoofd, hart en lichaam. Vaak zijn we in ons hoofd bezig met wat achter ons ligt of nog moet komen. We leven op de automatische piloot en laten ons meeslepen door een eindeloze gedachtestroom.

Mindfulness is het opmerken van die gedachtestroom, om het daarna te kunnen doorbreken. Mindfulness kenmerkt zich door een houding van openheid en vriendelijkheid. 


Learn More

Psychofysiek werken :

de Rots en water methodiek


Rots en water is een psychofysieke weerbaar-heidstraining voor volwassenen, jongeren en kinderen, waarbij

de kwaliteiten van

rots (zelfvertrouwen, durven, doen, opkomen voor jezelf) en water (flexibiliteit, verbinding, met elkaar rekening houden)

verenigd worden.

Via een fysieke invalshoek (oefeningen voor gronding, ademhaling, beweging en zelfverdediging) vergroot je je weerbaarheid en ga je steviger staan in je leven en/of werk.

Hoe stel je grenzen? Hoe communiceer je? Hoe ga je om met lastige situaties?

Je bent weerbaar als je kenbaar kan maken wat je wil of belangrijk vindt. En dat kan je alleen maar als je vertrouwt op je intuïtie en innerlijke kracht in (spannende) situaties.

In deze doesessies leer je omgaan met spanning en spannende situaties, je ontdekt het effect van je gedachten op je gedrag en je ervaart je lichaam als kracht- en rustcentrum. Je wordt je bewuster van je lichaam (spierspanningen, ademhaling, hartslag en lichaamstaal), je zelfbewustzijn groeit.


21 augustus sta ik samen met Joke Nuyts op het magical zen festival. Daar geven we samen een rots en water (= psychofysieke weerbaarheidstraining) gedurende een uur.


Hier kan je een video bekijken waar we samen uitleggen wat rots en water voor ons magisch maakt.


Doe je mee?


elke woensdag van 20u tot 21u (niet in vakanties)


Gratis proefles, 12 euro per les, 100 euro voor
10 beurtenkaart


Waar? Ruimte sagitta, van hovestraat 9, Borgerhout.


Plaatsen beperkt. 
Inschrijven via eva@krachtinzicht.be of 0486 64 15 01

Mindfulness


Het tegenovergestelde van mindfulness is afleiden. Als je jezelf afleidt, ga je weg bij wat er is in het huidig moment. Je ontsnapt eraan. Je zou kunnen zeggen dat als je jezelf heel de tijd afleidt, het leven aan je voorbij gaat.


Het vergt oefening en bewustwording om te gaan naar wat er is in het huidig moment met een open geest en een nieuwsgierige blik. Het werkt het beste door elke dag een klein mindful moment in te bouwen. 

Ik geef je wat inspiratie mee :

Kijk eens naar jouw man of huisdier alsof je ze voor de eerste keer ziet.

Neem eens jouw handen waar, tot in detail.

Teken iets na

Eet met aandacht (traag bijtend terwijl je let op structuur, op de drang om het door te slikken,..)


Voor meer inspiratie of training kan je of jouw kind bij mij terecht. Sowieso zit mindfulness verweven in mijn coachings, cirkels en alles wat ik breng.


Een bekende oefening binnen ACT
(staat voor acceptance and commitment therapie, een op mindfulness gebaseerde, waardengerichte gedragstherapie)

is 'het anker laten vallen'. 


Deze oefening bestaat uit drie processen :

- (h)erken wat je (innerlijk) gewaarwordt

- verruim je blik naar wat er rondom je gebeurt (wat zie je, hoor je, voel je,..)

- oefen zelfcontrole uit over jouw fysieke acties (drink water, adem anders, masseer jezelf, beweeg met je armen,...)




Kies voor ervaren!


Maak je ruimte in jouw agenda voor meer te leven?

Nog vragen?


Gaat je hart al sneller slaan als je denkt aan een anders in het leven te leren staan? Wil je maar al te graag meer over mij en mijn aanbod te weten komen? Zoek je een antwoord op een specifieke vraag?

.


 
 
 
 

Over mij


Zo'n acht jaar geleden, met een zwangere buik, deed ik stage bij Linda Geraeds in het kader van mijn opleiding tot docente psychofysieke weerbaarheid. Sindsdien volgde ik bij haar de rots en waterspecialisatie meisjes en vrouwen en volgde ik de basisopleiding rots en water. 

Ik leerde te vertrouwen op mijn eigen fysieke kracht en op te merken wat ik voelde.


Juist door je open te stellen voor jouw lichaamsgewaarwordingen tijdens de oefeningen en die te durven voelen, creeer je ruimte (ipv druk).

En door ruimte te geven aan jezelf, ga je steviger staan en geef je als vanzelf ruimte aan anderen.

Ik schreef er een stuk over voor pure child magazine. Je kan het hier lezen.


Wat is mijn ervaring?  


Ik gaf weerbaarheidstraining

aan volwassenen via at the park, Elim, centrum nascholing onderwijs en t heilig graf.


Aan kinderen en jongeren op school.


En verder geef ik al drie jaar rots en water aan jongeren bij tejo vzw en organiseer ik vanuit mijn bedrijf verschillende weerbaarheidstrajecten.